fredag, juni 26

Truth never dies.

I mitt huvud har senaste decenniernas musikvärld stannat upp för ett ögonblick. Helt stilla, inte ett fotsteg åt någon riktning alls. Tystnad. Alla blickar riktas mot en enda man som funnits i vår värld i ett halvt sekel; kungen av pop, det stora omtalade M'et och det ännu större J'et.
Alla vet vem Michael Jackson är. En av världens mest omskrivne musiker, både när det gällt hans musik och hans privatliv. Redan när han var fem år gammal stod han där med sina bröder på scen, stolt och duktig. Så många människor som han tagit med storm, så många hjärtan han rört vid med sin karaktär. Den själ han lagt i sin karriär. Nu, 45 år senare, har det som jag aldrig kunnat tänka mig att det skulle inträffa inträffat.

Michael Jackson har avlidit. Han dog i hjärtinfarkt.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5432546.ab


Han var i en förberedelseperiod inför en comeback.

Det gjorde så ont i hjärtat när jag läste det. Han har ju alltid funnits där, en gestalt som helt enkelt aldrig försvinner. Ända sedan jag var liten har jag sett honom som en stor idol, och hans musik måste vara någonting av det ärligaste jag hört och känt. Musik som jag dansat till, men även musik som jag gråtit till, eller skrattat till.
Och samtidigt har han varit en person som det skrivits och skämtats om en hel del, på grund av plastikoperationer, fantasier om att få bli ett barn igen (samt kärleken till barn) och annat som inte fallit mänskligheten i smaken. "Vårt lilla offer, som finns där när vi behöver hans musik att trösta oss med." För han har aldrig någonsin riktigt lämnat oss. Han har stått ut med anklagelser och hot, dragit sig undan, men han har babbe mig alltid kommit tillbaka. Comeback efter comeback.

Han dog till och med, mitt i en comeback.

Den bild som vi fick se av Jacko var en människa som var för god för den här världen. Han var ett geni i grunden. Tyvärr finns risken att han för många ska bli ihågkommen som någonting negativt i historien - och det oberättigat. Rykten kan och ska inte förpesta talang, och kanske får detta mänskligheten att tänka om. För den här gången kommer han nämligen inte tillbaka. Ni hade er chans. Ni sumpade den, era giriga j**lar.

RIP.

1 kommentar: