måndag, november 7

Jag sålde min själ till Djävulen.

 Vi ser på mänskligheten, och funderar.

 En grek visade mig ett uttryck för inte länge sedan: "Förlåt kom, och respekten försvann". Ett uttryck som i samband med diverse olägenheter gav mig en stor örfil. Ty plötsligt öppnas ögonen för dessa handlingar i många människors vardag, som hänvisar till en människas ego men förbises med ett "förlåt". Ett litet snedsteg här, en liten miss där. Och en liten lögn, för att täcka upp det. Eller ett "förlåt", för att ta bort det.

Parallellt med detta sker ett narkotikamissbruk, där narkotikan kallas självbekräftelse och självhävdelse. "Förlåt" är vad kanylen representerar. Remmen, som stoppar blodet i ådrorna, är de principer vi går emot för att skydda det sista vi har. Ruset, den fantastiska stunden när vi befinner oss i dimma och mörker, är då vi blundar för allt vi gjort för "livets små trevliga vrår". Avgiftningen... är återigen vårt "förlåt". Kanylen, remmen, ruset. Kanylen, remmen, ruset.

 Klockan är halv sex på morgonen och förutom ett par trötta blinkningar har inte en blund nått mina ögon. "Förlåt" är ordet som ekar i mitt huvud. "Jag var missbrukare, men jag är villig att komma ur det". Och jag ser på mänskligheten, och funderar.

 Vi har alla sålt vår själ till Djävulen. Våra smycken och juveler, våra frisyrer och skor, våra blommor och lönecheckar. Vi vill göra det enkelt för oss, och industrierna tjänar multum. Pengarna flödar, våra plånböcker töms och ekonomiska kriser avlöser varandra. Täcker över våra skavanker. Framhäver våra bra sidor, så att våra dåliga sidor inte ska märkas. Till slut går omgivningen runt som levande marionettdockor. Ett leende här, ett leende där, och nya näsor och bröst pryder både bloggar och Facebook. "Förlåt för att jag föddes med denna skavank, nu ska jag dölja den, ändra den, ta bort den".

 "Jag gör vad som helst för att bli förlåten" sa jag. "Jag gör vad du vill, jag gör allt för dig och jag är din i allt". Jag klädde av mig, satte mig på golvet och väntade på kommando. Innan jag visste ordet av, hade jag sålt mig själv till Djävulen. Så enkelt var det.

Men det positiva är, att jag lämnade ett kvitto. På det står: "Öppet köp om varan inte möter Era behov. Fabriksfel har påträffats, t ex respekt. Vänligen kontakta kundservice vid frågor."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar