måndag, juni 7

Milf.

Ett uttryck som kommit upp i den svenska tv-rutan ett antal gånger varje gång jag satt mig i soffan de senaste veckorna har varit följande:

Milf.

Förkortningen, som står för 'Mother I'd Like to F*ck' (enl. Wikipedia även 'Mature I'd like to f*ck'), används för att beskriva kvinnor som, trots att de har en eller flera generationer under sig, av omgivningen tycks påsättbara och lätt någon som en man skulle kunna tänka sig att ta hem en fredagkväll efter krogen eller nattklubben.
Wikipedia skriver att uttrycket är känt från främst porren och populariserades först genom American Pie-filmerna (avskyvärda filmer, avskyvärda).

Senast var det Nyhetsmorgon som hade bjudit in en kvinna som skrivit en bok, och som var där för att berätta, om livet som milf. "Hur är det att vara en milf egentligen?" löd frågan. "Det funkar hur bra som helst" tyckte jag mig höra svaret låta. Vad svaret var, skiter jag fullkomligt i egentligen. Att människor överhuvudtaget använder detta uttrycket för att beskriva sig själv däremot - det försöker jag se framför mig hur det kommer sig.

Att det finns män som tänder på äldre kvinnor är väl ingen nyhet. Förkortningar på nätet underlättar för dem att söka på sina porrfavoriter, okej. Varje part har rätt att vara lycklig. Och någonstans i filmhistorien gjorde de en ungdomsfilm om tonårspojkar som utforskar sin pubertet. Den gick hem hos människor - de lyckades, härligt. När IRL-pojkarna insåg att uttrycket 'milf' numera var lite mer officiellt och alla visste vad det var för någonting, så var det lite mer okej att använda det som uttryck. Folk skrattade ju bara, de refererade i sitt huvud till den där scenen då... Men där borde det f*n i mig ha stannat.

Numera har vi alltså mammor i teverutorna och ute på bloggarna som mer än gärna refererar till sina skriftalster där de beskriver sig själv som 'en riktig milf :D' eller 'det är så svårt att vara milf :('. Främst har jag uppmärksammat yngre tjejer som blivit på smällen och trots vetskapen om sin ännu ej utforskade ungdom valt att behålla sina barn, att gå ut och partaja loss och som ju då per automatik definitivt blivit milfar (unga och vilda, vad kan en man mer begära av ett one night stand?). Förnuftet gick ut och kastade in sina nycklar i brevlådan där. "Oh, hell", sa det.
För var någonstans sitter kopplingen mellan porrindustrin, den insugande nattklubbshysterin och insiktsfulla mammor som skriver böcker? I barnets sinne? Vilket av barnen - nyfött eller nyförlöst?

Alla unga mammor borde snarare satsa på att vara Bilf; 'Brains I'd Like to F*ck'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar