lördag, april 18

Ipred

Ja, så är vi inne på det där snåret nu. Mer än två veckor har gått efter att Ipred-lagen pregades in i systemet, och sedan dess har internettrafiken sänkts med en stor andel. Lustigt. Tack vare den nya lagen går tusentals människor miste om nya alster från genierna i Hollywood. Filosofiska frågor som "Vem äger ljud?" poppar upp lite här och var - och den frågan håller jag med om, eftersom piratkopiering är någonting som är oundvikligt i en värld där musik sätter sig på hjärnan och spelas om i folks huvuden om, och om, och om igen.
Jag vet, att skulle jag fildela så skulle det vara för att jag inte har råd att köpa alstren. Det är faktiskt dyrt att köpa ny film, det finns inte alltid tid, pengar eller energi att se filmen på bio, och det är inte alltid videobutikerna har filmen för uthyrning.
Jag vet, att skulle jag vara mer begåvad ekonomiskt så skulle jag vara mer up to date med vad som är nytt och vad som är gammalt i alstervärlden. Man prioriterar faktiskt olika vid olika situationer, och det stora internet har olika valmöjligheter.

Det jag är konfunderad över är att människorna inte vill betala för konstverken, men kan tänka sig att lägga ner 50 kronor i månaden på att kunna ladda ner konstverken utan att åka fast. Jag har visserligen inte så mycket passion för nya alster utan nöjer mig gott och väl med det jag redan har - men 50 kronor i månaden är långt mer än jag gör av med till sådant. Då gör jag det hellre som en god medborgare än som en påfrestande jävel.

På tal om påfrestande jävlar. Tvi till den som snott mitt vackra ikea-påslakan! (Du plingade, jag såg, du skämdes, f*ck you).

Puss.

2 kommentarer:

  1. Let's kill that Ipred shit!
    ...Jag tänker jämt på Ipren när jag ser det. XDDD
    fast...nåt som ger huvudvärk? XD
    ...slå ner grannen! STJÄL DET TILLBAKA!

    SvaraRadera
  2. Vi tänker såhär istället. När en ny CD produceras så betalar omkring 50öre kanske maximalt 1 krona som räknas in i priset för att täcka upphovsrättsliga spörsmål. Detsamma gäller för portabla hårddiskar och diverse. Sen tänker vi på artisterna som inte tjänar ett öre på musiken. Istället är det musikproducenterna som tjänar flera hundratusentals kronor på att ge artister ett label.

    Nu kan man ställa sig följande fråga. Motiverar IPRED egentligen bara branschens girighet efter pengar eller hur fungerar det?

    En annan sak, om man fäller Pirate Bay i domstolen för att tillhandahålla filer för nerladdning, så borde man ju egentligen fundera på att anklaga internetoperatörerna för att dem gör det möjligt att vi kan ladda ner torrentfiler.

    Faktiskt kan man gå hela vägen. Det faktumet att Microsoft och Apple gör operativsystem åt end-users som gör det möjligt för oss att överhuvudtaget använda internet är anledning nog att faktiskt anklaga dem också för dem tillhandahåller möjligheten till illegal nerladdning!!!

    Så kan Hollywood gnälla över att dem förlorade ett par futtiga miljoner för att en film som Harry Potter sprids över nätet. Fuck it! Dem tjänade flera miljoner på den filmen genom biorelease.

    Det är inte som att Hollywood aktivt stödjer hungersnöden i Afrika.

    SvaraRadera