fredag, december 23

Ho-ho-ho

Jul, jul, strålande jul. Glansiga barnögon vid skyltfönstren, stora som små. Klirr i kassan, pappersmani i olika färger, former, utföranden. Snören som ska knytas, eller klistras, eller fransas??? "Hur göööör vi nu Inger..."

 Kommer hon gilla detta? Nä hon kommer inte gilla detta. Det är inte hennes stil. Men detta då? Wow! Det ska vi ge henne, för nu är det jul. Och jag önskar mig ingenting, jag vill bara ge och ge för att det är jul. Vi ska hedra Jesusbarnet och de Tre Vise Männen och stjärnan på himlen och vi ska hedra Eva som har namnsdag och vi ska hedra Kalle Anka för han skapade allt som vi vet om underhållning i Sverige.

 Häromdagen råkade jag trampa i en skål med julgröt och det blev jag så HIMLA lycklig över. Man ska vara glad för att man får mat på något sätt, eller hur? Sen om det är i munnen eller i skon, det är ju skitsamma bara man får mat.

 Nej hör ni... Ursäkta min bitterhet. Julen tar fram det värsta i mig. Jag blir som en Grinch, fast skitsnygg, runt dessa dagar. Helst borde jag stängas inne med karp och surkål, julmust, levande ljus, och ett hagelgevär någonstans i ett torp i Småland. Någon slags julterapi, en psykotisk form av "GOOOOOOOOOOD JUUUUUUUUUUUUL!!!!!!!"
 Men visst är det myyyysiiigt med pepparkakor och glögg. Bara att i vissa familjer går det där hemskt överstyr. Maten börjar lagas en vecka innan start och sedan när man ätit så.. jahapp. Det var det, då. Nu gör vi oss redo för nyårsmiddagen!
 Allt handlar om mat, pengar och saker. Folk pratar om miljöbovar och miljö hit - miljö dit - men det glöms helt bort på julen. Pappersverksamheten sticker upp i skyarna i form av färgade jultomtar och tejp. Undrar hur mycket papper Al Gore använder under julen. Undrar, just...

 God jul alla glada. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar