torsdag, september 27

Studentlivet.

Det finns en nämnd som varenda student ska akta sig för. Den nämnd som en stor av landets studenter beror på, dess bidrag och i många fall även lån.
Dessa pengar går till att man ska kunna leva samtidigt som man studerar det ämne som man är intresserad av att hålla på med som yrke i framtiden, eller för ren allmänbildning. Jag är en student på jakt efter framtidsvisioner.

Jag läste i tidningen häromdagen att det är en väldigt låg andel människor som klarar sina sommarstudier. Detta för att många blir förtjusta över möjligheten till studier på distans och därför känner att de kan sitta var de vill och plugga - och tänker inte över tidsbegränsningen samt studieron. Huruvida CSN ser över detta på något sätt eller ej, vet jag inte. Eftersom det handlar om en sommar på sisådär 7,5 studiepoäng, tar detta inte lång tid att läsa in om något. Det handlar kanske om en månad eller så.

Det finns en del moraliska frågor som kretsar runt mig som motsätter vissa regler hos denna nämnd: Sättet att räkna studiepoäng på, sättet att generalisera ett mänskligt psyke/vetskapen om livsval samt denna väntetid innan de ger sitt beslut till studenten om huruvida bidraget blir beviljat eller ej, är enligt min mening totalt sanslös. En kurs som inte ens tar en hel sommar att läsa, som behöver läsas in - versus en hel plan för hur ens yrkesliv ska se ut de kommande åren vid nitton års ålder efter stora komplikationer vid val av utbildning och missplacering, är två saker som jag aldrig någonsin kommer förstå hur man kan jämföra. Hur stor andel av befolkningen vet redan vad de vill veta, hålla på med, vart de vill befinna sig i samhället, när en hel uppväxt handlar om medial stresspåverkan? Varför i all sin dar ser man inte över en persons snedsteg när det handlar om en hel framtid?

Jag anser att åtminstone den första terminen på högskola/universitet ska ha betydligt lägre ribba. Pressen som sätts på ungdomar med olika sociala, familjära och ekonomiska situationer är alldeles för stark. Viss kompromiss i form av möjligtvis lägre bidrag i månaden på grund av otillräckliga studieprestationer förra läsåret är också någonting som jag nästan ser som en självklarhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar